دیابت می تواند منجر به از دست رفتن 6 میلیون سال زندگی شود

 9 ژوئن 2020 - براساس مطالعه دانشمندان علم داده ها در منچستر، مرگ و میر بالاتر در ارتباط با کنترل ضعیف دیابت نوع 1 و نوع 2 می تواند عامل از دست رفتن 6 میلیون سال عمر در انگلیس باشد. مدل طراحی شده توسط این تیم[1] در دانشگاه منچستر، همچنین تأثیر این بیماری را بر امید به زندگی محاسبه کرده است.

این تیم با استفاده از ممیزی ملی دیابت[2] و اداره ی آمار ملی مرگ و میر از سال 2015 ، دریافتند که 1.7 میلیون سال عمر برای دیابت نوع 1 و 4.3 میلیون سال عمر برای دیابت نوع 2 هر سال از دست می رود.

به گفته ی این تیم، با توجه به رشد سریع اخیر دیابت به ویژه دیابت نوع 2 ، و مرگ و میر افراد دیابتی به دلیل ابتلا به  COVID-19، اکنون احتمالاً این سالهای از دست رفته ی عمر، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در مثالی که توسط تیم محاسبه شده است، میانگین سنی یک فرد مبتلا به دیابت نوع یک، 42.8 سال در نظر گرفت شد و این فرد امید دارد که 32.6 سال دیگر زندگی کند. در مقایسه فردی در همان سن بدون دیابت نوع 1 انتظار دارد که به طور متوسط ​​40.2 سال دیگر زندگی کند.

در این مثال، متوسط ​​سن یک فرد مبتلا به دیابت نوع دو، 65.4 سال در نظر گرفته شد و آن شخص می تواند انتظار داشته باشد 18.6 سال دیگر زندگی کند. در حالیکه افرادی با همین میانگین سنی در جمعیت عمومی و بدون دیابت نوع 2، انتظار دارند 20.3 سال دیگر زندگی کنند.

این تیم همچنین تخمین زدند که بیماران دیابتی نوع 1 و 2 با کنترل ضعیف قند خون ( بیشتر از 58 میلی مول در مول)، حدود 100 روز از زندگی را از دست می دهند.

عواقب سالهای عمر از دست رفته بر روی زنان مبتلا به دیابت بیشتر از مردان براساس الگوی این تیم بود، اگرچه به گفته آنها کار بیشتری لازم است تا دلیل آن را درک کنند.

این مطالعه در مجله ی Cardiovascular Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.

دکتر Adrian Heald  از دانشگاه منچستر و مشاور دیابت و غدد درون ریز درSalford Royal ، اظهار داشت: در این مطالعه اهمیت تعامل زودهنگام و مدیریت طولانی مدت بیماری در بیماران مبتلا به دیابت برجسته شد، این موضوع به ویژه به دلیل افزایش روز افزون تعداد افراد مبتلا به دیابت و ارتباط بین دیابت و مرگ و میر ناشی از بیماری COVID-19، بسیار مهم است.

وی افزود: ما امیدواریم  این آمار در مورد ارتباط کنترل ضعیف قند خون با مرگ و میر مورد انتظار، برای پزشکان و مبتلایان به دیابت مفید باشد.دانستن خطرات کنترل ضعیف قند خون، اهمیت آن را به خانواده ها گوشزد می کند، تا از تلاش بیماران برای دستیابی به اهدافشان، پشتیبانی کنند.

این تیم تأیید می كند كه این مقاله از داده های میزان مرگ و میر در سطح ملی و نه از داده ها در سطح عملكرد پزشكی استفاده كرده است و تأثیر عوامل دیگری مانند استعمال سیگار، عدم تحرک، اضافه وزن، فشار خون بالا و مصرف استاتین موضوع مطالعه ی آتی این تیم خواهد بود.

با این وجود محققان هنوز هم استدلال می كنند كه احتمالاً قند خون، یك عامل مستقل و قوی تعیین کننده ی مرگ و میر در میان این افراد است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-diabetes-result-loss-million-life.html

 



[1]Salford Royal NHS foundation trust and Res Consortium

[2]National Diabetes Audit